Automatizálási szoftver

Mivel már korábban kifejtettem, hogy nem vagyok a felhő alapú megoldások híve, számomra kézenfekvő, hogy szüksége van egy központi vezérlőre az okosháznak, ami nagyjából állandóan fut.
Éppen mivel állandóan kell mennie, egy kis fogyasztású miniszámítógép adja magát, és valamilyen szoftver... Otthonautomatizálás vagy okosotthon vezérlő szoftver után nézelődve több lehetőséget is megvizsgáltam.

Első szempont a nyílt forrás volt, aztán azt is néztem, hogy lehetőleg valami aktív fejlesztőközösség legyen még mögötte, és bár találtam nagyon jó német és francia kezdeményezéseket, én inkább az angol nyelvhez húzok, mivel magyarul aztán végképp nem találtam semmi ilyesmit.

fd.jpg

Mivel elhatároztam, hogy saját szenzorokat is készítek, a standardnak számító MQTT protokoll támogatását is fontosnak éreztem.

"Message Queue Telemetry Transport": TCP/IP csomagokban utaztatott, beágyazott kommunikációs protokoll, ahol egy központi elosztó (bróker) segítségével kommunikálnak az egyazon témához tartozó eszközök. Különböző témákhoz csatlakozhatnak más típusú eszközök, vagy akár egy eszköz is csatlakozhat több témához, csak a bróker IP címét kell ismernie minden tagnak, minden más dinamikus.

1/ Home Assistant


Python nyelven íródott, ami egy interpreter alapú nyelv, ez több dolgot jelent: aránylag könnyen belenyúlhatunk, ha valamit javítani kell, és minden futtatáskor fordítja a rendszer a kódot, ami némi sebességcsökkenést eredményez, viszont minden olyan operációs rendszeren működésre lehet bírni, ahol a Python működik.
Egyébiránt használható sebességű egy első generációs Raspberryvel is.

Fejlesztése 2013 óta folyamatos, rengeteg mindent támogat, természetesen az MQTT-t is, és ha google-ben rákeresek valami okoskütyüre, az esetek nagy részében a Home Assistant weboldala is ott lesz a keresési találatok között, mondhatjuk tehát, hogy népszerű. A jelenlétérzékelés funkciója is nagyon jól ki van találva.
A felülete minimalisztikus, nem könnyű személyre szabni, nem fogott meg különösebben, de használható.

Két apró problémám van vele. Az egyik, a beállítófájl egy szöveges YAML fájl, amit linuxon edződött konzolbetyárok némi utánaolvasás után aránylag könnyen tudnak módosítani a weben található minta leírások alapján.. mégis, ez azért nem annyira kényelmes. A másik a helyszínrajz használatának teljes hiánya. Fórumon volt, aki próbálkozott egyedi oldalak létrehozásával, meglehetősen bonyolult módon, míg mások csodálkoztak, egyáltalán mire akar használni egy térképes megjelenítést.. szerintem a 21. században ebben semmi varázslatos nincs, alap. Majd ha nyitnak a hozzám hasonló vizuális felhasználókra, akkor én is nyitok feléjük.
Mindezen okokból nagy szívfájdalommal, de túlléptem a Home Assistant-on.

2/ Pidome

Kifejezetten Raspberry PI-re fejlesztett, ezért reményeim szerint gyors, optimalizált automatizálási szoftver.
Sajnos, csak negatív tapasztalatom van a próbája után. Első körben nem sikerült elindítanom egyáltalán, mellesleg csak alfa tesztverzió van még belőle, és nem nagyon látom a haladás jelét az utóbbi hónapokban, ezen a ponton meg is álltam, minden jót kívánok nekik, pár év múlva megnézem, hogy sikerült.

3/ freedomotic

Ígéretesnek tűnő, nyílt forrású rendszer, rögtön tudja a helyszínrajzos megjelenítést.
Nincs akkora fejlesztői és használói bázisa, mint a Home Assistant-nak, egy év alatt se jött ki új verzió belőle, és JAVA alapú a program. A Java programok sajnos nem a sebességükről híresek, bár ezzel aránylag operációs rendszer független a program. A Java forráskódot egy univerzális bájtkódba fordítják, ami többféle operációs rendszeren is futhat, egy Java virtuális gépben. Ez elméleti szinten akár jobb hatásfokú lenne, mint a Python, ahol egy szöveges fájlt kell feldolgoznia az interpreternek.. de én személy szerint nem tapasztaltam, hogy a Java programok gyorsabbak lennének.
Némi próbálkozás után, - a JRE8 felbűvölése ugyanis nem annyira triviális feladat a Raspbian Jessie verzióra - sikerült elindítanom és valóban.. no nem egy kapkodó idegbeteg sebességre. Ezen még csak túllendültem volna, de csili-vili, képeken nagyon jól mutató felülete használhatatlannak bizonyult az általam használt Firefox alatt, sajnos, már a beállítás ablakkal se nagyon jutottam zöld ágra.
Ezen a ponton a freedomotic-tól is búcsút vettem.

4/ OpenHAB


Ismét egy Java alapú program.. kissé gyanakodva fogtam neki, de ígéretesnek tűntek a képernyőképek, és nagyon reklámozzák, hogy a Raspberryt is támogatja. Van egy openHABian nevű letölthető komplett lemezképfájluk is, amin előtelepítve megvan a komplett rendszer. Én azért ettől független belefogtam a telepítésbe.
Ijesztő dolgokat írnak a 15 perces telepítésről, és meg kell mondjam, nem is volt túl gyors. A webes felület indulása után további választási lehetőségek fogadtak, válasszam ki milyen felületet akarok használni...helyszínrajzot is támogat a HABmin felületén, ez eddig jó. Ekkor nekiálltam pluginokat telepíteni, és valami iszonyat lassan reagált a felület, aztán egyszercsak elkezdte telepíteni a bővítményeket, amiket kijelöltem, ekkor kissé megnyugodtam és vártam. Aztán, amikor magától szép sorban elkezdte eltávolítani a bővítményeket, amit az imént feltelepített, egy kissé morcos lettem, és elbúcsúztam az OpenHAB-tól is.
Majd egyszer talán újrapróbálom, de egyértelműen valami izmosabb szerver kell neki, mint az egymagos Pi Zero.

5/ DOMOTICZ


C/C++ nyelven írt szoftver, vagy le kell fordítani, vagy Raspberry-re pl. elérhető előrefordított bináris is. Mivel kimarad az interpretálási fázis, minden eddigi felsoroltnál gyorsabb, gond nélkül megy a Raspberry Pi Zero-n 1-2% CPU használat mellett.
A dokumentációja elég jó, a felülete logikus, magyar nyelvre is állítható, támogatja a térképes megjelenítést, van mobiltelefonos alkalmazás is hozzá, de tableten minden további nélkül átskálázza a HTML5 szabványú felületét, még a helyszínrajz is jól kezelhető egy 9-10" tableten szerintem.
De egyszerűbb emberek számára elérhető a Home Assistant-ban megszokott, listában felsorolt ikonos megoldás is...
A fejlesztők nem kapkodnak nagyon, viszont elég népes a felhasználó tábora, és sok mindent támogat.
Mivel nagyjából minden igényemnek megfelel, ennél maradtam, jelenleg is tesztelem a működését és a lehetőségeit, amiről fogok írni még egyszer-kétszer. (Domoticz alapok) Ami kicsit hiányzik, az a Home Assistant-ban meglévő eléggé kidolgozott jelenlétérzékelés, de a Domoticz-ot is elég jól lehet script-elni, LUA és vizuális Blocky segítségével is lehet automata vezérléseket beállítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitekmindenhol.blog.hu/api/trackback/id/tr6612697553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GABOR2 2017.08.08. 18:57:41

Jól teszed, hogy nem vagy a felhő híve.

Támogatók:
okosotthon.jpg
allterco.jpg

Utolsó kommentek

  • szenorb: Hello. Bekötöttem 12V-ra , a bemetére egy mozgás érzékelőt kötöttem. Szépen kapcsol a relé a késle... (2023.06.14. 06:48) Shelly okosrelé (Shelly1)
  • Melanoheliophobia: Üdv! Kb. 2 éve vásároltam két ugyanilyen okos izzót. Sajnos az egyik még garancia idő alatt eltávo... (2023.05.03. 16:50) Shelly Vintage okosizzó
  • eNeS: Lehetséges, bár az ESP8266-ot lassan ideje elfelejteni, ha nem helyi hálózatra akarsz vele forgalm... (2023.04.02. 08:43) Tasmota szkriptek
  • eNeS: @tomih: Thonnyban rebootot nyomva nekem se megy az NTP. De mikor lekapcsoltam a Thonnyt és rebooto... (2023.04.02. 08:40) Raspberry Pico és a LAN (W5100S-EVB-Pico)
  • krump_lee: Kedves eNeS! ESP8266 tasmota-val szenvedek, hiemq kapcsolat sehogy nem jön össze, sehol nem talál... (2023.04.02. 08:31) Tasmota szkriptek
  • Utolsó 20

Címkék

433mhz (12) alkatrész (22) alternatív kapcsoló (2) amg8833 (1) analóg (2) android (1) arduinoeasy (5) audio (1) automatizálás (3) bemenet (3) bk7231n (1) ble (1) blitzwolf (4) bluetooth (9) bridge (2) camhi (2) csináld magad (22) dimmer (1) diy (28) do-it-yourself (27) domoticz (11) ds18b20 (1) ebay (3) érintő (2) érintőkapcsoló (7) érzékelő (11) esp-01 (2) esp32 (11) esp8266 (21) espeasy (2) espurna (1) esp projekt (18) Eview7 (1) ewelink (1) feldolgozó (1) felhő (1) fényérzékelő (1) firmware (7) flame detector (1) fogyasztásmérő (5) ftdi (1) füstérzékelő (1) gázérzékelő (1) gpio (1) hang (4) hangjelző (1) hőmérséklet (22) https (1) ikea (1) impulzus relé (1) izzó (2) javascript (1) jelenlétérzékelő (3) kamera (18) keresztkapcsoló (1) kézmozdulat (1) kijelző (3) kimenet (21) konnektor (8) lan (9) lángérzékelő (2) led (3) linux (4) logic level converter (1) lua (1) lux (1) maple mini (2) mcu (3) micropython (1) mikrovezérlő (2) milkv (1) mobil (1) mosfet (1) mozgás (5) mpyeasy (4) mq-2 (2) mqtt (3) működtető rendszer (5) multiroom (1) nedvesség (1) neo (1) neopixel (1) Node-RED (1) nvr (4) nyitás (7) okosház (4) okosizzó (3) okosotthon (8) oled (1) onvif (8) openbeken (1) opencv (1) openwrt (4) orange pi (4) páratartalom (6) php (1) pico (1) pi pico (2) poe (1) programozás (9) projekt (25) proximity olvasó (1) python (2) raspberry (14) raspberry projekt (6) raspbian (1) reed (1) relé (27) rf (2) rgb (6) rock pi (1) rögzítő (2) rp2 (1) rpieasy (1) rtc (1) shelly (24) smartwise (1) solid state relay (1) sonoff (20) SonOTA (1) soros (1) ssl (1) ssr (1) stm32 (4) szenzor (11) szilárdtest relé (1) szintillesztő (2) sziréna (1) szkript (3) szünetmentesítés (4) t1 (1) tasmota (8) távirányító (3) Telegram (1) termékteszt (85) termosztát (2) touch (2) ups (5) usb (7) usb hub (1) valós idejű óra (1) vezérlések (20) vezérlő (5) világítás (5) villanykapcsoló (12) webkamera (1) wiegand (1) wifi (32) ws2812 (1) xiaomi (5) xm (4) xmeye (4) yoosee (1) zigbee (16) zwave (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása