SmartWise T4 EU 2C - wifis kapcsoló csak fázisvezetékkel

Jó ideig csak enyhén hunyorítva, némi fenntartással figyeltem a Sonoff mellett megjelent alternatív SmartWise gyártót. Azt kell mondjam, már maga a márkanév is halmozza az élvezeteket: a "Smart" mint "okos" és "Wise" mint "bölcs" szavak összevonásával sikerült még tovább fokozni az okos eszközt, nagyon okos eszközre. :)

Igazság szerint a SmartWise létezésére utaló jelet Magyarországon kívül sehol nem találtam, de ettől még az persze létezhet, maximum nem a kiskereskedelmi kör számára. Tömegével akadnak olyan gyártók, példának okáért a KingArt, Mobu, Girier, Minitiger és megannyi társuk, melyek nyilvánvalóan nagyrészt OEM gyártóktól veszik a hardvert és saját márkanév alatt forgalmazzák, némelyik viszont előrukkol új hardverekkel is, amik az eredeti Sonoff kínálatából netán eddig hiányoztak is. Ám ha a hardvert le is gyártják, a szoftvert már csak licenszelik, vagy a Sonoff eWeLink-et, vagy a rivális Tuya-t, esetleg a kettő közül bármelyiket, amit vásárláskor választ rá a kedves ügyfél. Valami hasonló lesz a SmartWise is, például a nullvezeték nélkül használható, több gombos kapcsolók iránti keresletre íme a válaszuk: a SmartWise T4 EU 2C!

A tesztelésre kapott eszközt az Okosotthon.Bolt.hu biztosította, melyet ez úton is köszönök nekik!

smartwise.jpg

Biztosan mindenki ismeri azt a Deja Vu érzést, hogy ezt bizony én már láttam valahol. A Sonoff-tól nyilvánvalóan elüt, de tuti hogy találkoztam már vele. Némi keresgélés után úgy láttam, hogy elképesztően hasonlít a KingArt által használt dizájnra, a sok kis jellegzetes pöttyöt nem sokan használják, de nem teljesen ugyanaz, észrevehetőek a különbségek. Aztán ráleltem a Mobu-ra, ami már a színsémában és a wifi aktivitásjelzőben is stimmel, valószínűleg közös ősük lehet a SmartWise-al, valahol az OEM gyártók bugyraiban...

 smartwise_back.jpg

50 mm-es átmérőjű, 25mm mély a hengeres hátulja (a falba süllyesztendő mélység), ami befér a hazai normál 60-as süllyesztett dobozokba, feltéve, hogy az ott levő vezetékek engedik. ;)

Jól látható, hogy nullvezeték valóban nem kell hozzá, a csomagolásban adnak vele egy korrekt bekötési rajzot, amiről leolvasható, hogy a - szintén csomagban mellékelt - 0.33uF kondenzátort az egyik (bármelyik, de az elsőt szokták mindenhol javasolni) lámpával párhuzamosan kell bekötni, ha az netán villódzana a kapcsolóval történő használatkor. (nem kötelező a használata, bár a működésbeli problémák jó része visszavezethető ennek a mütyürnek a mellőzésére) Ez a mütyür egyébként némileg szolidabb méretű (17x19x10mm), mint a Sonoff T4EU1C-hez adott darab, így könnyebb elhelyezni is.

smart_wiring.jpg

Természetesen mint mindig, úgy ezúttal is kizárólag lekapcsolt biztosíték mellett szerelünk kapcsolót a helyére. Ha sikerült bekötnünk, majd áram alá helyezni, el is kezd villogni a kék LED, mivel szeretne megismerkedni a helyi wifi hálózattal. Én ezt gyorsan modelleztem pár wago-val tesztpadon:

smartwise_test.jpg

Gyári firmware esetén ehhez az eWeLink programmal segíthetjük hozzá, az eWeLink gyors párosítási eszközével ez nem túl bonyolult, ha véletlenül nincs párosítási módban a kapcsoló, akkor a baloldali első nyomógomb 5-7 másodperces (amíg el nem kezd villogni) nyomva tartásával tudjuk abba helyezni. Ha esetleg csipog közben, ne lepődjünk meg, az egy másik üzemmód, a rádiós RF távirányító feltanítási mód..

smartwise_ewelink.jpg

Az eszköz sikeres hozzáadását követően, azt kiválasztva az eszközlistából immár elérhető mindkét gomb távoli vezérlése. Természetesen szinkronban van a státusz mindig az üveg érintőkapcsolóval, ha azt megnyomjuk, az alkalmazásban is látszik a valós állapot, akkor is, ha pl a feltanított rádiós eszközzel változtattuk meg az állapotát. Azt kell mondjam, nálam még a régi Sonoff Touch-ok teljesítenek szolgálatot nagyrészt a lakásomban, és teljesen elégedett vagyok velük (bár sokak szerint nem elég érzékeny), de a ahogy tesztelgettem, a SmartWise T4 érintőfelülete valóban érzékenyebbnek tűnik. Persze változatlanul el kell találni a kört... A megszokott módon akkor világít a kapcsoló visszajelzőfénye, ha fel van kapcsolva,  hátha nem tudnánk, sötétben pedig csak a wifi aktivitásjelző kék fénye marad.

smartwise_ewelink2.jpg

De nicsak, itt írja az eWeLink, hogy új firmware jelent meg... és tényleg igaza van, már megjelent a Tasmota 8.5! ;) Na ja, mondjuk ő nem erre gondolt, hanem a saját ewelinkesére, de azt nem frissítem le, úgyis mindjárt cserélem.. azért benéztem előbb a fenti sarokban három pöttyel jelzett beállítások menübe.

smartwise_ewelink3.jpg

 

A beépített 2.4Ghz WiFi adó-vevőn kívül, RF 433Mhz-es vevő is helyet kapott benne (WS480L - ASK/OOK), így ilyen távvezérlővel, vagy távvezérlő funkciós fali kapcsolóval 1(Sonoff T433) 2(Okosotthon leírás) is lehet vezérelni, így kiváltva a kereszt és váltókapcsolókat - már feltéve, hogy valakit nem zavar ez utóbbiak elemes működtetése. (én maradok a vezetékes megoldásnál) Ez mindaddig praktikus, míg a szomszéd 433Mhz-es rádiós hőmérője el nem kezdi kapcsolgatni a villanyunkat, aztán szidjuk a firmwaret, hogy biztos instabil, pedig nem. ;)

Az egyes gombokhoz úgy lehet RF kódot társítani, hogy addig tartjuk nyomva az adott T4 feltanítandó érintőbillentyűjét, míg csippan a (T4) kapcsoló, majd megnyomjuk a távvezérlő gombját, ami továbbítja az RF kódot, a T4 megint csippan és be is tanulta. A Sonoff T1 modellhez gombonként 14 kódot lehetett feltanítani, a SmartWise-ra vonatkozóan nem találtam ilyen információt, de erős a gyanúm, hogy ugyanannyit. (itt viszont nincs külön feltanító gomb, mint a T1 esetében)

No, de most már elő a csavarhúzót!

Mivel ez nem egy kommersz márka, és a Tasmota adatbázisában sem szerepel, így eléggé vakrepülés volt részemről, hogy megpróbálom cserélni a firmware-t, de gondoltam lesz ami lesz.
Hirtelen felpattintottam az üveglapot és szomorúan láttam, hogy nem programozó lyukak, hanem teli szemek kacsintottak vissza rám, feliratozás nélkül. A Sonofftól nem ezt szoktuk meg, node, ez nem is Sonoff.

smartw_front.jpg

Látom ám, hogy 2PH109363A, rá is kerestem egyből, néhány szomorú sorstársra leltem, akik leginkább tanácstalanok voltak, aztán egy helyen megtaláltam a lábkiosztást, és ahogy multiméterrel próbálgattam, valóban stimmelt!

Hogy ne végezzek félmunkát, lefeszegettem a felső nyáklapot és megtekintettem mik vannak a rejtett alsó oldalán:

smartwise_panel.jpg

A már régről ismerős ESP8285 vigyorog ránk szerencsére a bal felső sarokból (szóval zöld a lámpa, mehet fel a Tasmota), mellette jobbra egy RF433-as chip, a WS480L pihen a kvarckristállyal kéz a kézben, bal lent a tápellátásukat biztosító DC-DC átalakító AMS1117 figyel, középen egy EEPROM chip, a 24C02N, (256 bájtos fantasztikus tárolási kapacitással) úgy tippelem a másodlagos mikrovezérlő ebben tárolja a feltanított RF kódokat. És itt a Mobu W6-1014 (!) amiről a neten semmilyen információ nincs, de kizárásos alapon ennek kell lennie a  másik mikrovezérlőnek, ami az RF kódokat tárolja/feldolgozza/tanulja. Mellette a csipogó, ami a rádiós kódok feltanításakor pittyeg.
Hogy honnan tudom, hogy nem az ESP-re van kötve az RF vevő és nem az ESP végzi a rádiós kódok kezelését? Nagyon egyszerűen meg tudtam állapítani: ugyanis ez a funkció megmaradt az után is, hogy a gyári firmware-t átütöttem Tasmotára, és köszöni szépen továbbra is megy. Valószínűleg a Mobu chip utánozza a lokális érintőkapcsoló nyomását az ESP felé, amikor bejön a megfelelő rádiós kód. (a Sonoff T1 is hasonlóan működik)
A hat darab tüskén, ami a felső nyáklapot összeköti az alsó erősáramú résszel, van 2 darab, amin a 12V jön, egy a GND, a három maradék tüske pedig a három kimenet állapotát vezérli. Az alsó panel pedig ilyenformán csatlakozik:

smartwise_koztes.jpg

Itt látható, hogy jól elkülönül az erősáram és a gyengeáramú rész, az erősáram is korrektnek tűnik, kivéve talán azt a 3x2 fehér csíkkal elválasztott csatlakozást, ahol nem igazán van meg a 3mm távolság.

Természetesen kíváncsiságom határtalan, így ezt is kiszereltem, és a másik oldalán ezt láttam:

smartwise_erosaram.jpg

Az erősáramú lapon egy kis trafó szolgáltatja a 12V-ot a felső panelnek, illetve az is látható, hogy relé az nincs az eszközben, hanem e helyett egy CT3063 optocsatolón keresztül kapcsolt "Mobu AY15A" típusú eszköz, feltehetően tirisztor vagy triak vezérli a fogyasztókat. Ez egyébként annyiban érdekes az egyszeri felhasználó szemszögéből, hogy a korábbi relés kapcsolóknál hallhattunk egy halk kattanást amikor kapcsoltunk, itt ez a váltás hangtalan.

Most hogy már láttuk mi hajtja, térjünk vissza a program feltöltésére.

Ahogy azt már az elmúlt három év során nem egyszer leírtam, az UART programozót (CP2102) keresztbe kötjük be, (RX->TX TX->RX) és a GPIO-0át GND-re húzzuk programozáshoz, tessék fellapozni a > szóban forgó cikket. <

Ezúttal bluetack-el nem tudtam stabil kötést kialakítani, így kénytelen-kelletlen elővettem a forrasztópákát:

smart_prog.jpg

Az igazi zseni a káoszban is meglátja a rendszert. :)

USB bedug, itt egy kicsit meglepődtem, hogy semmi nem kezdett el világítani a lapon csatlakoztatáskor, de a kapcsolat rendben kiépült, szóval nem foglalkoztam sokat a dologgal. Ezután a kezdőknek való Tasmotizer helyett a haladóknak való esptool-al már küldtem is fel a saját magamnak fordított 480KB méretű Tasmotát. (ez persze nem éppen mai, de benne van minden ami nekem kell, bele van fordítva a saját wifi jelszavam is, magyar nyelvű, és egyszeres OTA-val frissíthető is,stb..) E helyett persze használható a legújabb gyári aktuális Tasmota bináris, ami a szokásos módon a következő indítása után WiFi AP módban indul, amire felcsatlakozva beállíthatjuk saját WiFi jelszavunkat, böngészővel meglátogatva a 192.168.4.1 webhelyet.

sudo esptool.py --port /dev/ttyUSB0 write_flash -fm dout 0x0 tasmota-HU.bin

Siker esetén ilyesmit fogunk látni:

esptool.py v2.8
Serial port /dev/ttyUSB0
Connecting....
Detecting chip type... ESP8266
Chip is ESP8285
Features: WiFi, Embedded Flash
Crystal is 26MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Auto-detected Flash size: 1MB
Compressed 607680 bytes to 429028...
Wrote 607680 bytes (429028 compressed) at 0x00000000 in 37.9 seconds (effective 128.4 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Hard resetting via RTS pin...

(Azért azt hozzátenném, hogy nem voltam ennyire bátor és merész, mielőtt ráküldtem a Tasmotát, lementettem az 1MB méretű gyári fimware-t is, ami szerencsére nem volt zárolva. Csak arra az esetre, ha valami balul sülne el, de végül nem lett rá szükség)

Inkább nem mondom el, hány órán keresztül csipogtattam multiméterrel a szabad szemmel alig látható ESP8285 lábait és a különböző ellenállásokon át menő vezetékelést, mire több hasonló template kipróbálása után rájöttem, hogy kár volt ennyit fáradni, elég a Tasmotában a modul típusát beállítani "Sonoff T1 2CH" típusra, és minden tökéletesen működik vele... GPIO szinten tökéletesen egyeznek. És ahogy már jeleztem, a rádiós RF gombok feltanítása is működik alternatív firmware-el is, mivel teljesen független a működése az ESP-től.

  • GPIO-0 Gomb1
  • GPIO-9 Gomb 2
  • GPIO-12 Vezérlés1
  • GPIO-5 Vezérlés2
  • GPIO-13 Kék LED

Szóval köszöni szépen, ez a SmartWise szépen megy a Sonoff típus beállításaival, kompatibilitásból jeles!

smartwise_tasmta.jpg

Ítélet?

Mivel a Sonoff kínálatából hiányzik a nullvezeték nélkül működő többgombos fali kapcsoló, mindenképpen ajánlott. Mint láttuk kompatibilitásban minden szempontból megfelel a Sonoff-nak, talán kicsit könnyebb is cserélni a firmwaret rajta, mint a T1-en. (leszámítva a teli programozópöttyöket)

Hazai hivatalos viszonteladó:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitekmindenhol.blog.hu/api/trackback/id/tr6816183820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laza... 2020.09.18. 20:08:36

Szia!

Végigjártam ugyanezt az utat, az általam rendelt Esooli szintén nem volt benne a Tasmota adatbázisban - nekem bő egy nap kellett a megfelelő beállításokra. Ránézve a Te szerzeményedre, szinte teljesen ugyan az! Más GPIO lábakon a kivezetés, az RF433 chip is beforrasztva, de ez a része nem működik, a felirat el is van róla tüntetve (de akkor minek beforrasztani?).

Nem húzom tovább, ez az én szerzeményem:
www.aliexpress.com/item/4000036690312.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dBxQG4O

{"NAME":"ESOOLI","GPIO":[0,52,0,17,18,53,0,0,0,21,22,0,0],"FLAG":0,"BASE":1}

Zsömle 2020.12.09. 16:41:28

@Laza...:
Szia!

Nekem volt pont egy olyan kapcsolóm, mint ami a cikkben szerepel, úgyhogy végre tudtam rá tölteni Tasmotát, úgyhogy ezúton is nagy köszönet EnEs-nek a cikkért! :).
Viszont mivel már vagy négy kapcsolóval lyukra futottam (amikből a másik három természetesen nem is hasonlít a cikkben levőhöz, a rájuk szitázott kóddal meg nem jutottam semmire), így szeretném megkérdezni, hogy hogyan sikerült ezt az Esoolinál megoldanod? Részletes leírást (akár privátban), esetleg fotókat tudnál adni róla?

Négygombosra lenne (többek között) szükségem, ezt találtam ebből a márkából, viszont ennek kell nullvezeték is:
www.aliexpress.com/item/4000042070625.html

Illetve itt van egy teljesen ugyanolyan kinézetű MiniTiger (korábban volt már ilyen "márkájú" kapcsolóm, annál nem volt gond a Tasmota feltöltése)
www.aliexpress.com/item/4000029570592.html

Mivel természetesen egyiknél sincs a nyákról fotó, fogalmam sincs, hogy merjek-e kockáztatni, mert a polcra dísznek túl drága egy ilyen. :)

eNeS 2020.12.09. 17:47:49

@Zsömle: A 4 gombos MiniTigeren van egy másodlagos chip, és nincsenek az ESP-re kötve a vezérlések, így nem nagyon ajánlott: templates.blakadder.com/minitiger_MT-W601-N-D01-W.html

eNeS 2020.12.09. 17:49:29

@eNeS: ja de, elnéztem két sorral a leírást a buzzer és az RF vezérlés van másikon, a GPIO-k az ESP-n vannak, úgyhogy elvileg oké. :)

Zsömle 2020.12.10. 16:42:41

@eNeS: Ahogy nézem, csak a piros LED-eket nem lehet vezérelni a szöveg szerint, bár nem egészen világos, hiszen ha a reléket tudom kapcsolgatni, a hozzájuk kötött LED-ek állapota is szükségszerűen változik, nem?

Ha megérkezik a kapcsoló, majd referálok, ugyanis utólag én is rájöttem, hogy pont ennek az egygombos változata az, amiről a cikked szól, simán tudtam az itt leírt forrasztással Tasmotásítani.

Támogatók:
okosotthon.jpg
allterco.jpg

Utolsó kommentek

  • szenorb: Hello. Bekötöttem 12V-ra , a bemetére egy mozgás érzékelőt kötöttem. Szépen kapcsol a relé a késle... (2023.06.14. 06:48) Shelly okosrelé (Shelly1)
  • Melanoheliophobia: Üdv! Kb. 2 éve vásároltam két ugyanilyen okos izzót. Sajnos az egyik még garancia idő alatt eltávo... (2023.05.03. 16:50) Shelly Vintage okosizzó
  • eNeS: Lehetséges, bár az ESP8266-ot lassan ideje elfelejteni, ha nem helyi hálózatra akarsz vele forgalm... (2023.04.02. 08:43) Tasmota szkriptek
  • eNeS: @tomih: Thonnyban rebootot nyomva nekem se megy az NTP. De mikor lekapcsoltam a Thonnyt és rebooto... (2023.04.02. 08:40) Raspberry Pico és a LAN (W5100S-EVB-Pico)
  • krump_lee: Kedves eNeS! ESP8266 tasmota-val szenvedek, hiemq kapcsolat sehogy nem jön össze, sehol nem talál... (2023.04.02. 08:31) Tasmota szkriptek
  • Utolsó 20

Címkék

433mhz (12) alkatrész (22) alternatív kapcsoló (2) amg8833 (1) analóg (2) android (1) arduinoeasy (5) audio (1) automatizálás (3) bemenet (3) bk7231n (1) ble (1) blitzwolf (4) bluetooth (9) bridge (2) camhi (2) csináld magad (22) dimmer (1) diy (28) do-it-yourself (27) domoticz (11) ds18b20 (1) ebay (3) érintő (2) érintőkapcsoló (7) érzékelő (11) esp-01 (2) esp32 (11) esp8266 (21) espeasy (2) espurna (1) esp projekt (18) Eview7 (1) ewelink (1) feldolgozó (1) felhő (1) fényérzékelő (1) firmware (7) flame detector (1) fogyasztásmérő (5) ftdi (1) füstérzékelő (1) gázérzékelő (1) gpio (1) hang (4) hangjelző (1) hőmérséklet (22) https (1) ikea (1) impulzus relé (1) izzó (2) javascript (1) jelenlétérzékelő (3) kamera (18) keresztkapcsoló (1) kézmozdulat (1) kijelző (3) kimenet (21) konnektor (8) lan (9) lángérzékelő (2) led (3) linux (4) logic level converter (1) lua (1) lux (1) maple mini (2) mcu (3) micropython (1) mikrovezérlő (2) milkv (1) mobil (1) mosfet (1) mozgás (5) mpyeasy (4) mq-2 (2) mqtt (3) működtető rendszer (5) multiroom (1) nedvesség (1) neo (1) neopixel (1) Node-RED (1) nvr (4) nyitás (7) okosház (4) okosizzó (3) okosotthon (8) oled (1) onvif (8) openbeken (1) opencv (1) openwrt (4) orange pi (4) páratartalom (6) php (1) pico (1) pi pico (2) poe (1) programozás (9) projekt (25) proximity olvasó (1) python (2) raspberry (14) raspberry projekt (6) raspbian (1) reed (1) relé (27) rf (2) rgb (6) rock pi (1) rögzítő (2) rp2 (1) rpieasy (1) rtc (1) shelly (24) smartwise (1) solid state relay (1) sonoff (20) SonOTA (1) soros (1) ssl (1) ssr (1) stm32 (4) szenzor (11) szilárdtest relé (1) szintillesztő (2) sziréna (1) szkript (3) szünetmentesítés (4) t1 (1) tasmota (8) távirányító (3) Telegram (1) termékteszt (85) termosztát (2) touch (2) ups (5) usb (7) usb hub (1) valós idejű óra (1) vezérlések (20) vezérlő (5) világítás (5) villanykapcsoló (12) webkamera (1) wiegand (1) wifi (32) ws2812 (1) xiaomi (5) xm (4) xmeye (4) yoosee (1) zigbee (16) zwave (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása