Projekt 7b: Vezetékes csengő Wifis okosítása

Bevezetés

Biztosan akad mindenkinek az ismeretségi körében olyan illető, aki nagyot hall, esetleg éppen a saját nagyszülei azok... Akik ráadásul nem hordják egész nap a hallókészüléket, így nem feltétlenül hallják, ha becsenget valaki. Erre megoldásként felmerülhet a vezeték nélküli csengő, amikor is telepíteni kell egy új, feltehetően elemmel működő nyomógombot, és bentre kell egy beltéri, amit oda tudnak tenni-vinni ahol épp vannak, ami szerencsétlen esetben ismét elemes megoldás, és általában csak akkor derül ki, hogy azért "nem csengetett senki egész héten", mert már éppen egy hete lemerült az elem - valamelyikben. És akkor még reménykedni kell abban is, hogy a szomszéd nem vesz egy hasonló modellt, mert akkor az is át fog csengetni ide. :) Természetesen vannak szofisztikáltabb megoldások is, amikor a kültéri a gomb lenyomásával keletkezett energiával működik, a beltérit meg simán be kell dugni egy konnektorba, ami már sokkal jobban hangzik.
Ám aki már olvasta valamely írásomat a blogon már biztosan sejti, mi fog következni.

Az ötlet

Beugrott az isteni szikra, hogy egy relét teszek a meglévő kolompos csengő alá, és annak kimenetét fogom egy ESP8266-ra kötni, ilyen módon digitalizálva a csengetést, és ha csengetés van, a már korábban elkészített WiFi-s hangjelzőm (110dB-s hang és fényjelző, hogy biztosan meghallják, de legalább meglássák!) bekapcsol 3 másodpercre. Ugyan nem hordozható, bár akkuval megoldható az is, de semmi akadálya nincs több hangjelző felszerelésének...
Mi értelme van ennek? Megspórolok egy csomó falfúrást, vésést, majd javítást, festést azzal, hogy a WiFi-s hangjelzőt bárhová tehetem, csak konnektor kell. Az informatikusok meg hírhedten lusta emberek, én sem vagyok kivétel.

Tervezés

A szükséges relét mindig a csengőhöz felszerelt trafóhoz, illetve a csengőnél megjelenő feszültséghez kell méretezni! Utánaolvasva a feszültségszinteknek a hagyományos csengőknél 4-8V, újabbaknál választható 8-12-24V illetve vannak azért 230VAC-ról működő ajtócsengők is. (pl a saját otthonim) De a puding próbája az evés, így odafáradtam a telepítés helyére és egy multiméterrel megmértem a trafó kimenő áramát, 12VAC. Szép, no akkor csengetéskor (két emberes munka) a csengő alatt rámértem, ott már csak 4,8VAC jelentkezett csengetéskor! Ennyi maradt belőle, miután megjárta a kaputól a csengőig a kábelt, három toldást és a kolompolás által okozott terhelést.. túllendültem rajta. A hosszú hétvégén ezt mindenképpen be akartam fejezni, így tettem egy kört a városban (Megyeszékhelyen lakom egyébként) található 4-5 villamossági boltban, lehet tippelni, hányban tartanak raktáron 6VAC-s (mert az már 4,2V-tól vált, ellenben a 12VAC-s relé 8V alatt nem fog váltani!) relét. Egyben sem. 6VDC-s viszont volt, ezért a váltóáramot először egyenárammá kellett alakítanom, így kissé rendhagyó alkatrészlistát fogok mellékelni a projekthez, egy része kiváltható egyetlen relével.
Természetesen konnektor sincs a csengő közelében, mégcsak azon a falon sem. Ellenben találtam egy teletömött kötésdobozt, ahonnan fázist és nullát tudtam kinyerni, így a korábbi ESP projektemnél használt HLK-PM01 tápegységet fogom használni, felturbózva a szokásos biztosítékkal és ezúttal kikapcsológombot is kap a doboz. (hiába, fejlődök én is lassan) A doboz, ami lehetne 100x100-as is, de a korábbi tapasztalatokból okulva (későbbi bővítésekre sosincs elég hely!) eggyel nagyobb 120-ast terveztem, amiből 150-es lett meglehetősen prózai okból: az volt kéznél.

Nem mondanám, hogy nagyon ront a csengővel tarkított fal látképén a kötődoboz: (sőt, szerintem a csengő ront csak igazán rajta!)

csengo_2.jpg

Rövid morfondírozás után egyelőre letettem az aljára tervezett állapotvisszajelző LED-ekről (működik-e+van-e wifi kapcsolat), majd talán később, ha lesz igény rá.
Ahogy látni a belsején is, rengeteg hely van a későbbi bővítések számára (hőmérő, fény, nyitás, mozgás, akármi). :) Nem állítom, hogy a legelegánsabb megoldásokat választottam a betáp sorkapcsaival és a nyomógomb elhelyezésével, viszont gyorsan megvolt. Talán a balra látható relé alatt kifúrt két lyukból sejthető, hogy elsőre a csengő felett terveztem elhelyezni az egységet, amitől aztán a helyszínen levő csövek miatt eltekintettem és mellé szereltem. Egyébként jobban jött volna ki, ha bal oldalon vezetem ki a kábelt, de ember tervez...

csengo_3.jpg

És igen, utólag mindenki okos, még én is. Ha 100x100-as dobozt választok, a csengőt közvetlenül rá is helyezhettem volna a doboz fedelére, így a falon nem foglaltam volna plusz helyet, bár a későbbi bővítésnél a csengő kicsit útban lett volna. Bár megfogadtam, hogy minden ESP projektbe teszek legalább egy buzzert, visszajelzésre, itt most eltekintettem tőle, úgyse hallja senki, de még ha hallaná is, akkor is elnyomja a csengő. Ennyit a tervezésem hiányosságairól, amiből majd mindenki okosabb lesz, ha megépíti a sajátját.

Bekötési rajz:

csengo_bekotesi.jpg

És akkor az alaktrészlista:

Eszköz Bruttó ár
Nodemcu V3 ESP-12E fejlesztői lap (*) 824 Ft
10cm USB-microUSB kábel (*) 192 Ft
HLK-PM01 5VDC 3W tápegység (*) 613 Ft
Biztosíték foglalat, NYÁK-ba forrasztható 5x20mm 65 Ft
Üvegcsöves biztosíték, N400mA, 250V AC, normál sebességű kioldás, 5x20mm 20 Ft
275V varisztor  95 Ft
Protolap 5x7 cm (*) 2x199 Ft
2 állású billenőkapcsoló 6A 250V 70 Ft
2.7K ellenállás 10 Ft
10K ellenállás 10 Ft
HF115F-I 006-1H3 6VDC relé 1422 Ft
B250 C1500 R diódahíd 39 Ft
470uF, 50V elektrolit kondenzátor 65 Ft
410C5 Kötődoboz IP56 150x110x70mm 732 Ft
Összesen: 4555 Ft

- Pirossal kiemeltem, ami helyettesíthető lett volna 1db FINDER 40.52.8.006.0000 6VAC relével (cirka 1170 Ft)

ESP lábkiosztás:

Láb cimke Alternatív megnevezés Rákötött eszköz
TX GPIO1/D10 -
RX GPIO3/D9 -
D1 GPIO5/SCL -
D2 GPIO4/SDA -
D3 GPIO0 -
D4 GPIO2 -
A0 TOUT -
D0 GPIO16/WAKE -
D5 GPIO14 6VDC relé lábán keresztül 3.3V vagy GND
D6 GPIO12 -
D7 GPIO13 -
D8 GPIO15 -

 

Szoftver

Nos meglepő módon ESPEasy firmware került fel rá. :)

Olyan sok eszköz nincs rajta..

cseng_esp_01.jpg

A másik ESP eszközt az IP címe ismeretében vezérelhetné HTTP-n, UDP-n, IP cím nélkül MQTT-n, de én egy következő variációt választottam, az úgynevezett Global sync segítségével az eszköz sorszámának ismeretében, az IP cím nélkül tudnak egymás között parancsokat, sőt eszközöket, változókat exportálni, UDP-n, a megadott porton.
Először természetesen be kell állítani a Config menüpontban a "Unit number"-t, ami 1 és 31 közti egész szám lehet, de ezt már leírtam az ESPEasy-ről szóló írásban is, akkor is ajánlott kitölteni, ha nem használjuk a Global sync funkciót.
Ha ez megvan, a Tools->Advanced menüpont alatt engedélyezhetjük a Global Sync funkciót és megadhatunk egy tetszőleges UDP portot, ezt minden uniton ugyanarra kell beállítani. Természetesen a vezérelni kívánt és a vezérlő ESP egységen is el kell végezni ezeket a beállításokat!

cseng_esp_02.jpg

Ha sikerrel jártunk, 1-2 percen belül frissül a lista, és a Main kezdőlapon megjelennek sorszám szerint az ESP eszközök.

cseng_esp_03.jpg

Az eszközök egymást a "sendto eszközszám,parancs" formában vezérelhetik, illetve ha a felvett eszközöknél (Devices) bepipáljuk a Global sync beállítást, akkor az minden felvett ESP modulnál meg fog jelenni, ugyanazon a sorszámon, ahol az eredeti gazda-ESPn volt.

Én egyszerűen a Rules menüpontba felvettem a Csengo_Ado/unit 1-en:


on bell#Switch do
 if [bell#Switch]>0
  sendto 2,event,pulse_siren2
 endif
endon

Vagyis, ha a GPIO-14 logikai 1 állapotba kerül=csengettek, akkor a Unit 2-nek küld egy sziréna aktivizálási parancsot.

Majd felvettem a Csengo_Vevo Unit 2-őn (WiFi sziréna) a Rules-be ezt:


on System#Boot do
 event,stop_siren
endon 

on pulse_siren do
pulse,12,1,1000
endon

on pulse_siren2 do
pulse,12,1,2000
endon

on stop_siren do
GPIO,12,0
endon

Ez utóbbival sokat küzdöttem, valószínűleg az új ESPEasy fejlesztői kiadásban valami probléma van a szabályok értelmezésével, mert a pulse_siren event-et nem sikerült távolról meghívnom, a pulse_siren2 néven futó másolatát viszont igen, szóval a fenti a jelenleg működő kód, ami nem azt jelenti, hogy ne lehetne megoldani egyszerűbben. :) Sőt konkrétan az 1-es uniton ez is működik:

sendto 2,event,pulse,12,1,2000

Emlékeztetőül: a WiFi-s sziréna projektben a GPIO-12 vezérli a hang- és fényjelző részt, a fenti parancs utasítja a Unit 2-t, hogy 2 másodpercig kapcsolja azt be.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitekmindenhol.blog.hu/api/trackback/id/tr3413744448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Támogatók:
okosotthon.jpg
allterco.jpg

Utolsó kommentek

  • szenorb: Hello. Bekötöttem 12V-ra , a bemetére egy mozgás érzékelőt kötöttem. Szépen kapcsol a relé a késle... (2023.06.14. 06:48) Shelly okosrelé (Shelly1)
  • Melanoheliophobia: Üdv! Kb. 2 éve vásároltam két ugyanilyen okos izzót. Sajnos az egyik még garancia idő alatt eltávo... (2023.05.03. 16:50) Shelly Vintage okosizzó
  • eNeS: Lehetséges, bár az ESP8266-ot lassan ideje elfelejteni, ha nem helyi hálózatra akarsz vele forgalm... (2023.04.02. 08:43) Tasmota szkriptek
  • eNeS: @tomih: Thonnyban rebootot nyomva nekem se megy az NTP. De mikor lekapcsoltam a Thonnyt és rebooto... (2023.04.02. 08:40) Raspberry Pico és a LAN (W5100S-EVB-Pico)
  • krump_lee: Kedves eNeS! ESP8266 tasmota-val szenvedek, hiemq kapcsolat sehogy nem jön össze, sehol nem talál... (2023.04.02. 08:31) Tasmota szkriptek
  • Utolsó 20

Címkék

433mhz (12) alkatrész (22) alternatív kapcsoló (2) amg8833 (1) analóg (2) android (1) arduinoeasy (5) audio (1) automatizálás (3) bemenet (3) bk7231n (1) ble (1) blitzwolf (4) bluetooth (9) bridge (2) camhi (2) csináld magad (22) dimmer (1) diy (28) do-it-yourself (27) domoticz (11) ds18b20 (1) ebay (3) érintő (2) érintőkapcsoló (7) érzékelő (11) esp-01 (2) esp32 (11) esp8266 (21) espeasy (2) espurna (1) esp projekt (18) Eview7 (1) ewelink (1) feldolgozó (1) felhő (1) fényérzékelő (1) firmware (7) flame detector (1) fogyasztásmérő (5) ftdi (1) füstérzékelő (1) gázérzékelő (1) gpio (1) hang (4) hangjelző (1) hőmérséklet (22) https (1) ikea (1) impulzus relé (1) izzó (2) javascript (1) jelenlétérzékelő (3) kamera (18) keresztkapcsoló (1) kézmozdulat (1) kijelző (3) kimenet (21) konnektor (8) lan (9) lángérzékelő (2) led (3) linux (4) logic level converter (1) lua (1) lux (1) maple mini (2) mcu (3) micropython (1) mikrovezérlő (2) milkv (1) mobil (1) mosfet (1) mozgás (5) mpyeasy (4) mq-2 (2) mqtt (3) működtető rendszer (5) multiroom (1) nedvesség (1) neo (1) neopixel (1) Node-RED (1) nvr (4) nyitás (7) okosház (4) okosizzó (3) okosotthon (8) oled (1) onvif (8) openbeken (1) opencv (1) openwrt (4) orange pi (4) páratartalom (6) php (1) pico (1) pi pico (2) poe (1) programozás (9) projekt (25) proximity olvasó (1) python (2) raspberry (14) raspberry projekt (6) raspbian (1) reed (1) relé (27) rf (2) rgb (6) rock pi (1) rögzítő (2) rp2 (1) rpieasy (1) rtc (1) shelly (24) smartwise (1) solid state relay (1) sonoff (20) SonOTA (1) soros (1) ssl (1) ssr (1) stm32 (4) szenzor (11) szilárdtest relé (1) szintillesztő (2) sziréna (1) szkript (3) szünetmentesítés (4) t1 (1) tasmota (8) távirányító (3) Telegram (1) termékteszt (85) termosztát (2) touch (2) ups (5) usb (7) usb hub (1) valós idejű óra (1) vezérlések (20) vezérlő (5) világítás (5) villanykapcsoló (12) webkamera (1) wiegand (1) wifi (32) ws2812 (1) xiaomi (5) xm (4) xmeye (4) yoosee (1) zigbee (16) zwave (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása